Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Moll skála

 A moll skála annyiban tér el a DÚR skálától, hogy más a hangok távolsága egymástól.

Tehát ahogy a  C-DÚR esetében a hangtávolságok így alakulnak:


c-            -d-              -é-       -f-              -g-             -a-             -h-        -c-

   egész          egész         fél       egész          egész      egész         fél         (ez az összes DÚR skálában)

 

Míg a-moll (eol) skálánál így:

a-                  -h -         -  c-               -d-            -e-         -f-               -g  -

      egész            fél                egész        egész        fél        egész        egész

 

A fenti összefüggés jól áttekinthető, ha megnézzük a zongora billentyűit. A C-DÚR és a-moll skála hangjai és hangmagasság különbségei a következőképpen alakulnak:

A C-DÚR c-től c-ig, az a-moll a-tól a-ig tartó, előjegyzés nélküli (fekete billentyűt nem tartalmazó) skála. Jól látszik, hogy ott van félhangnyi különbség a skála két hangja közt, ahol nincs köztük fekete billentyű, tehát az e-f, és h-c hangok között. 

Valójában ennyi a különbség DÚR és moll között. A moll skálának több változata is van, a fenti moll skála a természetes moll. Leggyakrabban azonban nem ezt, hanem az un. összhangzatos, vagy harmonikus mollt használják. Ez annyit jelent, hogy ebben a skálában a 7.hangot (a g-t) egy félhanggal megemelik (egy keresztet kap).

Egyébként a hangtávolságok variálásával sokféle skála létrehozható, így van dór, fríg, lokriszi stb. A gyakorlatban viszont a DÚR és a moll használatos, a többivel most nem foglalkozom.

És persze már sejthető, hogy a moll skálák is kaphatnak kereszetes, és bés előjegyzéseket, amivel további 14 hangnem keletkezik!

 

Na nézzük:

Az alap moll skála az a-moll, ami előjegyzés nélküli (mint a C-DÚR volt), és a-tól a-hangig tart.

1 kereszt        - e-moll

2 kereszt         - h-moll

3 kereszt           -fisz-moll

4 kereszt            - cisz-moll

5 kereszt            -gisz-moll

6 kereszt            -disz-moll

7 kereszt            -aisz-moll

 

1 bé                    -d-moll

2 b                      - g-moll

3 b                      - c-moll

4b                         -f-moll

5b                         -b-moll

6b                         -esz-moll

7                          -asz-moll

 

 A dúr és moll skálák közötti kapcsolatot a kvintkörrel szokták ábrázolni. A kör külső ívén vannak felrajzolva  dúr, belül a moll skálák a megfelelő előjegyzésekkel.

Az összefüggés a dúr és moll skálák között úgy is lefordítható, hogy a dúr skála 6. hangja a párhuzamos moll alaphangja. Mert pl.a c-dúr skála 6. hangja az "a" hang ami az a-mollskála alaphangja (és mindkettő előjegyzés nélküli, ezért tekinthetők párhuzamosnak) .